האם סיאנס בכל זאת מותר?

שאלה:

שלום כבוד הרב, יש לי שאלה בנוגע לסיאנס, אני אשמח אם המענה יהיה מזמיר כהן או יצחק פנגר מכיוון שאני מסכים עם רוב מוחלט מימה שהם אומרים. בפתיחת הדברים אני אגיד שאני מודע לעניין של חכמים לשים סייג לתורה- כדי שלאדם יהיה קשה יותר להגיע לדבר עבירה, אבל אם נסתכל על חוקי התורה "היבשים" ללא ההחמרות למיניהם של חכמים. כתוב "ולא תדרשו את המתים" – המסקנה מכך זאת בעצם שאסור לעשות סיאנס? ואם מישהו עושה סיאנס ולא קורה לנשמה ספציפית אלא אומר משפט כללי "אם מישהו מעוניין לדבר איתנו אנחנו נשמח" – הרי אין כאן דרישה לגבי המתים. באותה מידה נשמה יכולה לבוא כדי לבקש שיעשו בשבילה משהו (והיו מקרים), בנוסף יש מקרים רבים של אנשים שעולים לקברים (ולא רק של צדיקים- אלא גם של קרובים שלהם וכו'..) ומבקשים כל מיני דברים- האם זה לא בגדר "ולא תדרשו אל המתים"? אני חושב שזה אפילו יותר דרישה כי יש כאן פנייה ספציפית ועוד כשאתה הולך כביכול למקום הכי רגיש לנפטר (הלבוש שהיה לו בעולם הזה). אשמח לשמוע תשובה שתזין ראש חילוני כמו שלי. תודה ולילה טוב

תשובת הרב יוסף חיים דוד:

נחלקו הפוסקים אם מותר לבקש מהמתים שיתפללו עלינו לפני כסא הכבוד. דעת הרבה מהפוסקים לאסור, להלכה אכן יש מקילים שמותר לבקש מהמתים שיתפללו עלינו לפני כסא הכבוד.

אולם הסיאנס הוא דיבור עם המת ולא בקשה מנשמת המת שיתפלל בעדינו וזה בכלל דישה אל המתים – תקשור עם המתים הוא הדבר האסור. אין הבדל בין דרישה לכל המתים באופן כללי ובין דרישה למת מסוים.

שאלת רב

יש לך שאלה לרב יח"ד?

השאר את שאלתך כאן:

* שאלות יתפרסמו באתר בעילום שם

שאל שאלה

תרומה לעמותה

זמני שבת